Argumentul pentru dispariția Facebook: de ce este mai probabilă decât crezi

de: Ozana Mazilu
13 04. 2022

Peste trei-patru ani, probabil nu va mai exista Facebook, sau Meta cum le place să-l numească. Cel puțin, nu așa cum îl știm astăzi.

Facebook “rebotezat” ca Meta are în față un viitor destul de sumbru. După ce raportul deloc bun al câștigurilor trimestriale al Meta a arătat că utilizatorii sunt în scădere și există creșteri ale cheltuielilor legate de proiectul metavers al companiei, acțiunile sale au scăzut cu peste 25%. În acest proces, ștergerea a 230 de miliarde de dolari din evaluarea companiei a devenit cea mai mare pierdere de o zi pentru o companie din SUA.

Câștigurile Meta din trimestrul al patrulea au arătat că utilizatorii zilnici au scăzut pentru prima dată. Între timp, profitul companiei a scăzut cu 8%, până la 10,28 miliarde de dolari în trimestrul decembrie 2021, de la 11,21 miliarde de dolari în aceeași perioadă, cu un an în urmă.

Nu era ca și cum Meta nu ar fi anticipat asta. A fi pălmuit în mod repetat cu o audiere a Congresului după alta și o bază de utilizatori stagnantă în ultimii doi-trei ani au fost simptomele care aveau nevoie disperată de atenție.

Cu toate acestea, Meta încă dă vina pentru declinul și erodarea cotei de piață pe creșterea rivalilor, adică TikTok. În plus, compania dă vina pentru declinul său asupra Indiei. Se pare că Meta consideră că această creștere a costurilor de date pe internet în India a limitat creșterea utilizatorilor companiei.

Dar poate că utilizatorii s-au săturat de platforma pe care vezi mult hate și dezinformare. Și, în loc să-și piardă timpul descarcând Facebook și deschizând un cont, oamenii preferă alte servicii care nu le exploatează datele la fel de mult ca Facebook. Iar în ceea ce privește costurile de date pe internet, India este încă cea mai accesibilă piață, iar alte aplicații înregistrează o creștere substanțială. Deci, poate, Mark trebuie să privească puțin în interior.

Noua politică a Apple de a provoca pierderi de zece miliarde de dolari pentru Meta

Problemele lui Meta au fost agravate și de modificarea recentă a Apple asupra politicii de confidențialitate care afectează politica publicitară a Meta. Pentru context, Apple cere acum ca aplicațiile sale să ceară utilizatorilor permisiunea de a le urmări activitatea și de a o partaja cu alte aplicații sau site-uri web. Și după cum înțelegem, cea mai mare parte de profit a Facebook provine din reclame care vin prin vânzarea datelor utilizatorului unei terțe părți. Astfel, se sugerează că noua politică a Apple ar putea costa Meta aproximativ zece miliarde de dolari în acest an, în venituri din reclame.

Dar, în timp ce lucrurile păreau că se îndreaptă pentru Facebook, Zuckerberg a anunțat Metaverse, care rămâne încă o mișcare începătoare, dar riscantă. Metaverse este o combinație de realitate augmentată (AR), realitate virtuală (VR) și realitate mixtă (MR). Prin tehnologia metaversului, indivizii ar putea intra simultan într-un univers alternativ al internetului și ar putea îndeplini sarcini zilnice. Pentru cei care au vizionat The Matrix (cele vechi, nu te uita la Matrix 4, te rog) este ca cele două realități trăite de Neo, personajul principal.

Practic, metaversul este o extensie a internetului. Acest lucru se desfășoară deja cu jocurile online foarte populare precum Fortnite și Minecraft, unde utilizatorii creează lumi virtuale imaginare. Acum, conceptul este pus în funcțiune de Nvidia și alții. Metaversul „este locul în care vom crea viitorul” și vom transforma modul în care operează cele mai mari industrii din lume.

Am scris aici cam până unde a ajuns metaversul, deocamdată. Începând de acum, un grup select de creatori poate începe să creeze articole și efecte digitale pe care apoi le pot vinde direct în spațiul social virtual. Odată cu lansarea testului, numai utilizatorii cu vârsta peste 18 ani din SUA și Canada pot achiziționa aceste bunuri. Creatorii pot începe să creeze articole pe care doresc să le vândă atingând fila Comerț și gadgetul din modul Creare al aplicației.

Mai mult, gigantul rețelelor sociale a păstrat secretul cercetării interne timp de doi ani, ceea ce sugerează că aplicația sa de Instagram înrăutățește problemele legate de imaginea corporală pentru adolescente. Compusă din constatări din focus grupuri, sondaje online și studii din 2019 și 2020, cercetarea Instagram arată pentru prima dată cât de conștientă este compania de impactul produsului său asupra sănătății mintale a adolescenților.

Cu toate astea, Instagram încearcă să „dreagă busuiocul”. Astfel, pe Instagram, actualizările vor face parte dintr-un nou „Centru de familie”, unde părinții pot stabili limite de timp și pot accesa informații despre activitatea adolescentului lor în aplicație. Deocamdată, părinții vor putea vedea o listă cu conturile pe care adolescentul le urmărește, precum și ce conturi îl urmăresc. Părinții vor fi, de asemenea, notificați dacă adolescentul raportează un alt utilizator.

Facebook ar putea eșua

Mai exact, actualizarea este deocamdată disponibilă numai în Statele Unite, iar părinții vor putea accesa funcțiile de control parental doar dacă adolescenții „inițiază supravegherea” în cadrul aplicației. Adolescenții vor trebui, de asemenea, să aprobe orice solicitare a părinților de supraveghere parentală.

„În următoarele câteva luni vom adăuga funcții suplimentare, inclusiv permiterea părinților să stabilească orele în care adolescentul lor poate folosi Instagram și posibilitatea ca mai mulți părinți să supravegheze contul unui adolescent”, a scris șeful Instagram Adam Mosseri într-o postare pe blog.

Instagram a lansat o serie de funcții noi și experimentale, menite să facă din aplicația sa un loc mai sigur pentru adolescenți, înainte de mărturia lui Adam Mosseri la Senat. Pentru început, rețeaua de socializare lansează funcția „Take a Break” anunțată anterior în SUA, Marea Britanie, Canada și Australia. Acum, când un utilizator a scrollat pe Instagram de ceva timp, aplicația îi va cere să ia o pauză și să seteze mementouri pentru viitor, potrivit Engadget.

Adolescenții, în special, vor primi notificări pentru a activa acele memento-uri, pentru a se asigura că sunt conștienți de caracteristică. Ei vor vedea, de asemenea, sfaturi susținute de experți pentru a-i ajuta să „reflecteze și să reseteze”.

Și totuși, în public, directorii de la Facebook, care deține Instagram din 2012, au minimizat constant impactul negativ asupra adolescenților. În plus, Andrew Bosworth, omul de încredere al lui Mark Zuckerberg și persoana care conduce proiectul de realitate augmentată și virtuală, a dezvăluit deja că metaversul poate fi un „mediu toxic”. De asemenea, într-o notă internă a companiei accesată de Financial Times, Bosworth, aflăm că că hărțuirea sau alt comportament toxic poate reprezenta o amenințare existențială pentru companie.

Așadar, Facebook, așa cum îl știm, ar putea înceta să mai existe. Intrarea Facebook în această nouă lume a realității virtuale ar aduce multe seturi noi de probleme pentru companie, pe lângă cele existente. Brandul Facebook este deja grav afectat, având în vedere recentele dezvăluiri conform cărora compania valorifică conținutul de ură. Astfel, dacă se construiește un „mediu toxic” sub forma Meta, nu ar exista nicio întoarcere în ceea ce privește valoarea gigantului. Baza de utilizatori este deja într-un declin în aplicația principală Facebook și, dacă Metaverse eșuează, ar putea fi un sfârșit pentru Mark Zuckerberg și viziunea lui despre o lume presupus conectată prin Facebook.